19 C
Пловдив
вторник, септември 10, 2024

(ОБНОВЕНА) Опасна тенденция: Енергийни прахчета за шмъркане се разпространяват сред младежите

Продажбата на енергийни напитки, предназначени за шмъркане, набират популярност. Тези продукти се предлагат на грамове, наподобяват кокаин по външен вид и начин на употреба, но се рекламират дори сред ученици и лесно се намират в онлайн магазини. Реакцията в обществото се задейства след публикация в социалните мрежи от активистката Юлия Георгиева. Но как започна всичко?

Видеоклип на попфолк певицата Диона, в който тя чертае линии с бял прах върху телефона си и обяснява, че това е енергийна напитка, разбуни духовете. Тя уверява, че продуктът е законен и безвреден.

Диона, която преди време беше арестувана за шофиране под въздействие на наркотици, сега рекламира продукт, който напомня на кокаин, но се продава свободно. Този продукт, наречен Sniffbull, е насочен към ученици и студенти, като се твърди, че помага за концентрация.

Публикация на Юлия Георгиева, основателка на „Розовата къща“, предизвика вълна от недоволство в социалните мрежи. Тя нарече рекламата „урок по шмъркане“ и призова за спиране на продажбата на продукта. От Министерството на здравеопазването също реагираха, като заявиха, че тези продукти не са одобрени и представляват потенциален риск за здравето.

Sniffbull не е единственият подобен продукт, продаван в България. Открити са и други марки като Sniffy и Wildkraut, които също се предлагат онлайн. Тези продукти съдържат стимулиращи вещества като кофеин и таурин и се рекламират като алтернатива на традиционните енергийни напитки, но с по-бърз ефект.

Реакциите не закъсняха. След публикацията на Георгиева, много хора изразиха притесненията си, особено във връзка с нарастващата употреба на наркотици сред младежите в България. Организации като Националната мрежа за децата осъдиха подобни реклами и призоваха за спешни мерки.

ОБНОВЕНА: 

Енергийните напитки и прахчета могат да предизвикат зависимости. Това коментира експертът по зависимости Желяз Турлаков в ефира на БНТ.

Певицата Диона е емблематично лице. Аз не знам какъв е ефектът, който се търси – не е социален или здравен, по-скоро рекламен. Намирам го за неетична, за неморална и негативна реклама, послание, каза още той.

Няма безвредни субстанции, категоричен бе експертът.

По думите му в държавата липсват органи и комисии, които да взимат отношение по този въпрос. „Деца на 12 години използват подобни вещества, типът вещества са различни, начинът на употреба е различен. Въпросната реклама е излишна“, добави още Турлаков.

Според него няма нормализация в употребата на наркотици.

Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ