За пети пореден път граждани са призовани да бойкотират големите хранителни вериги в знак на протест срещу високите цени на основните хранителни продукти.
Междувременно Министерството на земеделието и храните обяви, че е готово със законопроекта за скъсяване на веригата на доставка. Той има за цел да улесни директната връзка между производителите и потребителите, което може да доведе до по-добри цени за крайните купувачи.
Министърът на земеделието Георги Тахов заяви:
„Законопроектът за регулация на цените чрез нормализация на отношенията по веригата на доставки е готов. В рамките на деня ще бъде финализиран стилистично, след което ще започнем обществени консултации със заинтересованите браншови организации в земеделския и потребителския сектор. Очакваме обратна връзка от всички засегнати страни.“
Бойкотите засега не нанасят загуби на хипермаркетите
Интересен факт е, че предходните бойкоти не само не доведоха до загуби за търговските вериги, но дори увеличиха оборотите им.
Според данни на Националната агенция за приходите, на 5 март – ден преди последния бойкот – приходите от търговия с хранителни продукти възлизали на 25,5 млн. лв. На 6 март, в деня на бойкота, оборотът е достигнал 29,3 млн. лв., което представлява увеличение с близо 4 милиона лева.
Докато първият бойкот на 13 февруари доведе до спад на оборотите с около 30%, последните два протеста – на 6 март и предходният – регистрираха ръст. Важно уточнение обаче е, че в деня на бойкота много от търговските вериги обявиха мащабни промоции с до 50% намаление. Това означава, че въпреки по-високия оборот, печалбата им вероятно е намаляла, а потребителите са успели да се възползват от по-ниски цени.