Заради новия закон за насърчаване на електрическата мобилност
Близо половината от собствениците на автомобили в Пловдив ще плащат по-висок данък, когато бъде приет новият Закон за насърчаване на електрическата мобилност, показа проверка на „Марица“.
Точно 45 на сто от возилата, които се движат под тепетата, са категория Евро 3 или по-ниска, сочат данните от КАТ. Нещо повече – тенденцията при новорегистрираните превозни средства в региона е категорична – при близо 2000 вписани автомобила всеки месец (средно по толкова получават номер с РВ в Пътна полиция), съотношението фабрично нови към втора ръка е 1 към 4.
От справката на КАТ става ясно още нещо – при 20 хиляди регистрирани коли в Пловдив за първите 9 месеца на 2023 година, близо половината (или 9971) са дизелови. Най-често пловдивчани купуват дизели на възраст между 10 и 15 години, плащайки за тях до 13 хил. лева. На практика, това значи, че новите ставки за данък МПС ще ударят и тези, които тепърва смятат да купуват автомобили, ако не променят предпочитанията си.
Всички обаче се интересуват колко повече данък ще плащат за колата си. Точни разчети трудно ще се направят, тъй като всяка община след приемането на новия закон сама ще реши с каква ставка ще облага отделните типове и категории автомобили. Въпреки това „Марица“ направи ориентировъчно изчисление за Пловдив.
Като пример взимаме
11-годишен дизелов автомобил, с мощност на двигателя 82 киловата (110 конски сили) и Евро 3 категория.
По настоящата формула имаме три компонента, които съставят крайната цена. На първо място е мощността, като новият закон не предвижда увеличения тук. Ставката за въпросната лека кола е 1,62 лв. на всеки киловат. Тук получаваме 132,84 лева.
В зависимост от годината на производство, получената сума се умножава с коефициента за възраст, като в случая той е 1,3 (за МПС-та на възраст от 10 до 15 години). Тук също не се предвиждат промени в съществуващите ставки. Така 132,84, умножено по 1.3, дава 172,69 лева. Последният компонент, който към момента се взима предвид, е и този, който разбуни страстите през последната седмица – екологичният. Автомобилът, който разглеждаме към момента, в Пловдив се облага с екокоефициент 1.00, колкото е и минималният възможен, според текущата разпоредба за Евро 3 клас. Това значи, че крайният дължим данък за 11-годишния дизел с категория Евро 3 и 82 киловата мощност ще бъде 172,69 лева.
Ако Законът за насърчаване на електрическата мобилност бъде приет, данъкът на МПС-то, което разглеждаме, вече сериозно ще се промени. Новата ставка за Евро 3 дизел ще бъде в граници от 1.2 до 1.5 (при съществуваща от 1.00 до 1.10 към момента). Ако Община Пловдив избере най-ниската възможна стойност, както е до момента – то новият данък на въпросния автомобил ще скочи до 207,22 лева. Ако обаче местната администрация реши да възприеме идеята на закона – а именно „замърсителят плаща повече“ и избере максимален коефициент от 1.5, то
данъкът вече ще е 259,03 лева, или точно с 50 на сто повече от текущия.
Разбира се, Общината може да избере и компромисен вариант някъде по средата.
Калкулациите показват, че при по-ниските екокласове скокът може да е още по-фрапиращ. Ако вземем Евро 2 автомобил на 20 години, с мощност 70 киловата и клас Евро 2, ще видим, че към момента под тепетата данъкът му е символичните 59,29 лева (тъй като екологичният коефициент тук в момента е 1,10). При новите разпоредби в най-добрия случай новият данък ще се смята с коефициент 1,5, което ще даде крайна цена 80,85 лева, но ако бъде избран максимумът (по предложение 1,8) – той ще скочи до 97,02 лева (или с близо 70 на сто).